Роз'яснення щодо одержання подарунків
Обмеження щодо одержання подарунків
У статті 23 Закону України «Про запобігання корупції» (далі - Закон) встановлено обмеження для осіб, зазначених у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону, щодо одержання подарунків.
Подарунок – грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають/одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової (Закон України «Про запобігання корупції»);
Дарунок – це рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери, нерухомі речі, майнові права, які передаються обдаровуваному безоплатно у власність (статті 717, 718 Цивільного кодексу України).
Категорії подарунків
заборонені, дозволені з певним обмеженням, дозволені
Заборонені подарунки
- особам, зазначеним у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закон України «Про запобігання корупції», забороняється безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб (частина перша статті 23 Закону):
1) у зв'язку із здійсненням такими особами діяльності, пов'язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
2) якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи.
Подарунки, дозволені з певними обмеженнями
- особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону, можуть приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, крім випадків, передбачених частиною першою статті 23 Закону, якщо вартість таких подарунків не перевищує один прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня того року (2021 рік – 4540 грн.), в якому прийнято подарунки.
Дозволені подарунки
- даруються близькими особами (члени сім’ї, чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта);
- одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.
Після отримання дозволеного подарунка особа зобов’язана не приймати рішень та не вчиняти дій на користь особи, від якої отримано такий подарунок.
Рішення, прийняте особою на користь особи, від якої вона чи її близькі особи отримали подарунок, вважається таким, що прийняте в умовах конфлікту інтересів. Такі рішення підлягають скасуванню (на такі рішення поширюються вимоги статті 67 Закону).
Подарунки, одержані особами, зазначеними у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону, як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним підприємствам, установам чи організаціям, є відповідно державною або комунальною власністю і передаються органу, підприємству, установі чи організації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
На такі рішення розповсюджуються положення статті 67 Закону, тобто вони підлягають скасуванню.
Відповідно до визначення, яке міститься у статті 1 Закону, неправомірна вигода – це грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав. Аналогічне визначення міститься у примітці до статті 364-1 Кримінального кодексу України (далі – ККУ).
Зміст поняття неправомірної вигоди визначають такі обов’язкові ознаки, відповідно до яких: предметом неправомірної вигоди є грошові кошти; переваги, пільги і послуги; нематеріальні активи або будь які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру; їх обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.
Під подарунком, як вже зазначалося, розуміється грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають/одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової.
Неважливо, скільки така вигода коштує. Важливо, чи була мета вчинення або не вчинення певних дій з використанням службового становища в інтересах іншої особи, а також чи стимулювала така вигода її отримувача вчинити або не вчинити такі дії в інтересах іншої особи.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ!!!
Навіть незначний подарунок буде отриманий з порушенням обмежень на його одержання, за що передбачена відповідальність відповідно до ст. 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Якщо ж метою такого подарунку є вплив на дії чи бездіяльність працівника з використанням службового становища, то такі дії кваліфікуються як злочин, покарання за який передбачено статтею 368 ККУ.
У разі, якщо факт надання подарунку у зв’язку із здійсненням професійної діяльності доведений не буде, а вартість такого подарунку перевищуватиме один прожитковий мінімум доходів громадян одноразово (два прожиткових мінімумів доходів громадян протягом року), у цьому випадку можемо говорити про порушення вимог частини другої статті 23 Закону. За порушення обмежень, передбачених статтею 23 Закону та статтею 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, передбачена адміністративна відповідальність.
Наслідком вчинення дій або прийняття будь-яких рішень на користь особи, яка подарувала подарунок, може бути відповідальність, передбачена статтею 172-7 КУпАП. Одержання неправомірної вигоди за вчинення (або невчинення) дій з використанням службового становища (або повноважень) є кримінальним злочином, відповідальність за який передбачена статтею 368 ККУ.
Із роз’ясненнями НАЗК щодо одержання подарунків ви можете ознайомитись за посиланням: http://https://wiki.nazk.gov.ua/category/konflikt-interesiv/8-obmezhennya-shhodo-oderzhannya-podarunkiv/